Ενώπιον παντός Αρμοδίου Δικαστηρίου και Αρχής
Εξώδικη
Διαμαρτυρία – Πρόσκληση – Δήλωση
Με Επιφύλαξη Δικαιωμάτων
Της Ομοσπονδίας με την επωνυμία «ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ Δ.Ε.Η. ΕΛΛΑΔΟΣ» και τον διακριτικό τίτλο «Ο.Σ.Δ.Ε.», που εδρεύει στην Αθήνα (οδός Αιόλου αριθ. 104), με Α.Φ.Μ. 996704471, όπως εκπροσωπείται νομίμως,
Προς:
- Τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που εκ της θέσης του εδρεύει στην Αθήνα (Λ. Μεσογείων, αριθ. 119),
- Τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, που εκ της θέσης του εδρεύει στην Αθήνα (οδός Σταδίου, αριθ. 29),
- Τον Υπουργό Οικονομικών, που εκ της θέσης του εδρεύει στην Αθήνα (οδός Νίκης αριθ. 5-7),
- Τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, που εκ της θέσης του εδρεύει στην Αθήνα (οδός Νίκης, αριθ. 5-7),
Με κοινοποίηση:
- Στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού Ανώνυμη Εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «Δ.Ε.Η. Α.Ε.», που εδρεύει στην Αθήνα (οδός Χαλκοκονδύλη αριθ. 30), με Α Αρ. Γ.Ε.ΜΗ. 000786301000, όπως εκπροσωπείται νομίμως,
- Στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-EFKA) Ν.Π.Δ.Δ. που εδρεύει στην Αθήνα (οδός Σταδίου αριθ. 31), όπως εκπροσωπείται νομίμως,
* * *
Η Ομοσπονδία Συνταξιούχων ΔΕΗ Ελλάδος έχει συσταθεί πρόσφατα, ως ομοσπονδία πρωτοβαθμίων σωματείων συνταξιούχων ΔΕΗ (με καταχώριση στα βιβλία του Πρωτοδικείου Αθηνών με Αριθμό Μητρώου 875 και με την υπ’ αριθ. 55/2021 Διάταξη στο Ειρηνοδικείο Αθηνών), με ιδρυτικά της μέλη τα σωματεία «Πανελλαδικός Σύλλογος Συνταξιούχων ΔΕΗ Ελλάδος» που εδρεύει στη Λάρισα (οδός Αστεριάδη 8 και Ικαρίας, Τ.Κ. 413 35), Α.Φ.Μ. 998892682, «Πανευβοϊκός Σύλλογος Συνταξιούχων ΔΕΗ» που εδρεύει στο Αλιβέρι Ευβοίας (οδός Μπακόλα 36, Τ.Κ. 345 00), Α.Φ.Μ. 999550606, και «Αγωνιστικό Πανελλαδικό Μέτωπο Συνταξιούχων ΔΕΗ» που εδρεύει στην Αθήνα (οδός Αιόλου 104, Τ.Κ. 105 64), Α.Φ.Μ 998140005.
Πρωταρχικός σκοπός της Ομοσπονδίας μας είναι, μέσω της συνένωσης των σωματείων συνταξιούχων της ΔΕΗ, καθώς και των σωματείων συνταξιούχων του «Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.» (ΔΕΔΔΗΕ) και του «Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.» (ΑΔΜΗΕ) ανά την Ελλάδα, η προάσπιση και διαφύλαξη των δικαιωμάτων των συνταξιούχων – μελών μας, με κάθε νόμιμο μέσο, συνδικαλιστικό, θεσμικό και νομικό.
Οι συνταξιούχοι της ΔΕΗ καθ’ όλο τον εργασιακό μας βίο δώσαμε τις δυνάμεις μας, με μόχθο και αφοσίωση, προκειμένου η ΔΕΗ να εξελιχθεί στη μεγάλη δημόσια επιχείρηση που αποτέλεσε επί δεκαετίες πυλώνα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, βάση της εθνικής ενεργειακής πολιτικής και μοχλό άσκησης πολιτικών στήριξης της κοινωνίας και ενίσχυσης της παραγωγής και της απασχόλησης.
Στο πλαίσιο αυτό και με γνώμονα το συμφέρον όχι μόνο των εν ενεργεία και συνταξιούχων εργαζομένων της ΔΕΗ, αλλά και της Χώρας, οι εργαζόμενοι και συνταξιούχοι της ΔΕΗ δέχθηκαν το 1999, με συμφωνία της 30.07.1999, να ενσωματωθούν οι ασφαλιστικές τους εισφορές – ήδη τότε εξαιρετικά μεγάλης αξίας – στην περιουσία της ΔΕΗ, προκειμένου να καταστεί εφικτή η μετατροπή της ΔΕΗ σε ανώνυμη εταιρεία και η είσοδός της στο Χρηματιστήριο. Αλλά και έτσι ώστε να επιτευχθεί τότε η ολοκλήρωση της ένταξης της Ελλάδας στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση και εν συνεχεία στο Ευρώ.
Η συμφωνία αυτή των εν ενεργεία εργαζομένων και συνταξιούχων της ΔΕΗ εκφράσθηκε από τις αντιπροσωπευτικές δευτεροβάθμιες οργανώσεις τους, συνοδεύθηκε από όρους και προϋποθέσεις, και έλαβε τη μορφή της συμφωνίας των κοινωνικών εταίρων που υπεγράφη την 30.07.1999 και έλαβε ισχύ νόμου, με τη σύνδεσή της με το Νόμο 2773/1999 (ΦΕΚ 286 Α΄/ 22.12.1999) και την ενσωμάτωσή της σε αυτόν, ως αναπόσπαστο μέρος του. Με την εν λόγω συμφωνία, όπως ενσωματώθηκε στον νόμο, ρητώς το Κράτος αναγνώρισε τον σχηματισμό της εν λόγω ασφαλιστικής περιουσίας από τους εργαζομένους και συνταξιούχους της ΔΕΗ και την ενσωμάτωσή της στην περιουσία της ΔΕΗ.
Ως γνωστόν, με το πέρας των ετών η εν λόγω συμφωνία, παρότι νομικά ισχυρή και δεσμευτική, δυστυχώς δεν τηρείται από το ελληνικό Κράτος, το οποίο είτε ως εκτελεστική λειτουργία – δημόσια διοίκηση είτε ως εποπτεύον τη ΔΕΗ είτε ως βασικός μέτοχος της ΔΕΗ, δεν παύει να υπονομεύει τη ΔΕΗ, τη θέση της στην αγορά ενέργειας, αλλά και τα δικαιώματα των συνταξιούχων στην ενσωματωμένη στη ΔΕΗ ασφαλιστική τους περιουσία.
Ειδικότερα σημειώνονται τα εξής:
Η ΔΕΗ ιδρύθηκε με το αρ. 1 παρ. 1 του Ν. 1468/1950 (ΦΕΚ 169 Α΄/07.08.1950) με κύριο έργο αρχικώς την παραγωγή, διανομή και εμπορία ηλεκτρικού ρεύματος.
Στη συνέχεια και σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4491/1966 (ΦΕΚ 1Α΄/04.01.1966) η ΔΕΗ κατέστη ασφαλιστικός φορέας του προσωπικού της. Το σύστημα υποχρεωτικής ασφάλισης του προσωπικού της ΔΕΗ που θεσπίστηκε με το Ν. 4491/1966, αυτό έχει κριθεί ως επαγγελματικό, αμιγώς ανταποδοτικού χαρακτήρα (βλπτ. την ad hoc Απόφαση του Δ.Ε.Κ. της 17ης Απριλίου 1997 στην υπόθεση Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ) και Ευθυμίου Εβρενόπουλου, C-147/95, Συλλογή 1997 I-02057). Το σύστημα του Ν. 4491/1966 περιλάμβανε σημαντικές ρυθμίσεις και προέβλεπε σαφώς ότι «Αι διά του παρόντος νόμου αναλαμβανόμεναι υπό της ΔΕΗ υποχρεώσεις, διά την ασφάλισιν του προσωπικού της, μεταβιβάζονται εις τους διαδόχους αυτής εις ην περίπτωσιν μεταβληθή καθ’ οιονδήποτε τρόπον η νομική μορφή της ΔΕΗ» (άρθρο 35 για την προστασία της ασφαλίσεως).
Το έτος 1999, ενόψει της υποχρεωτικής απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Χώρας, εκδόθηκε ο Ν. 2773/1999, με τον οποίο ιδρύθηκε διακριτό νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου που θα λειτουργούσε ως ασφαλιστικός φορέας του προσωπικού της (Οργανισμός Ασφάλισης Προσωπικού ΔΕΗ, ΟΑΠ-ΔΕΗ) και τέθηκαν συγκεκριμένες ρυθμίσεις για το ασφαλιστικό ζήτημα του προσωπικού και των συνταξιούχων της ΔΕΗ.
Με το άρθρο 34 παρ. 5 του Ν. 2773/1999 (όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 26 παρ. 2 Ν. 2919/2001,ΦΕΚ Α’ 128/25.06.2001, και με το άρθρο 8 Ν. 3075/2002, ΦΕΚ Α’ 297/05.12.2002) προβλέπονται τα εξής: «Το Δημόσιο θα μεταβιβάζει στον Ο.Α.Π.-Δ.Ε.Η ποσοστό του προϊόντος από τη διάθεση μετοχών της Δ.Ε.Η σε τρίτους, της τάξης του 20% για το πρώτο 25% του μετοχικού κεφαλαίου και της τάξης του 15% για το υπόλοιπο. Τα αντίστοιχα χρηματικά ποσά θα συνιστούν "Ειδικό Κεφάλαιο" το οποίο θα καταχωρείται και θα τηρείται σε ιδιαίτερο Λογαριασμό του ΟΑΠ-Δ.Ε.Η., η δε εκμετάλλευσή του θα γίνεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΠ-Δ.Ε.Η. κατόπιν εισήγησης ειδικού επενδυτικού συμβούλου, με έγκριση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Η κατ’ έτος απόδοση του "Ειδικού Κεφαλαίου" διατίθεται προς αναπλήρωση των απωλειών του Κεφαλαίου λόγω πληθωρισμού, το δε υπόλοιπό της, κατά το 80% θα αποτελεί πόρο του ΟΑΠ-Δ.Ε.Η. κατά την παράγραφο 6 του παρόντος νόμου και κατά το 20% έσοδο του Οργανισμού, το οποίο είτε θα προστίθεται στο "Ειδικό Κεφάλαιο" είτε όπως θα αποφασίζει το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΠ- Δ.Ε.Η. με έγκριση των ως άνω Υπουργών. Αντί του προϊόντος διάθεσης, το Δημόσιο δύναται να μεταβιβάζει στον Ο.Α.Π. -Δ.Ε.Η. αντίστοιχης αξίας μετοχές της Δ.Ε.Η. Α.Ε. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται οι αναγκαίες λεπτομέρειες εφαρμογής της διάταξης αυτής.».
Με το άρθρο 34 παρ. 12 του Ν. 2773/1999 προβλέπονται τα εξής:
«12. Κυρώνεται η συμφωνία που υπεγράφη στις 30 Ιουλίου 1999 μεταξύ του Υπουργού Ανάπτυξης και της ΓΕΝ.Ο.Π.-Δ.Ε.Η., που προσυπέγραψε και απεδέχθη η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συνταξιούχων Δ.Ε.Η. και η οποία έχει ως εξής:
"Σήμερα, 30 Ιουλίου 1999, στην Αθήνα, μεταξύ του Υπουργού Ανάπτυξης ... που ενεργεί εν προκειμένω και εκ μέρους των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και της ΓΕΝ.Ο.Π. - Δ.Ε.Η. ..., για την οριστική επίλυση του ασφαλιστικού ζητήματος της Δ.Ε.Η. και στη συνέχεια των όσων αναφέρονται στην εισηγητική έκθεση του ν. 2593/1998, συμφωνούνται τα εξής:
«1. Από τη λειτουργία του Ασφαλιστικού Φορέα της Δ.Ε.Η. βάσει του ν. 4491/1966 και ειδικότερα του άρθρου 7 παρ. 2 έχει σχηματιστεί περιουσία αυτού του φορέα ενσωματωμένη στην περιουσία της Δ.Ε.Η., η οποία είχε την πλήρη και αποκλειστική διαχείριση των πόρων του Φορέα στο πλαίσιο της κατά τις ανωτέρω διατάξεις ιδιότητάς της ως Ασφαλιστή του προσωπικού της (βλ. και την 98/96 απόφαση Δ.Σ./Δ.Ε.Η.).
Η εν λόγω περιουσία προσδιορίστηκε ποσοτικά για την 31.12.1992 με την αναλογιστική μελέτη που συντάχθηκε από τις εταιρίες WYATT και PIIUOΕNTIAL και κατατέθηκε στο ΥΠ.Ε.Κ.Α. το 1995, η δε ποσοτική της εξέλιξη στο μέλλον θα προσδιορίζεται για τακτές ημερομηνίες, με έναρξη την 31.12.1998, με μελέτες επικαιροποίησής της που θα βασίζονται στις ίδιες αρχές, μεθοδολογία και παραδοχές της ως άνω μελέτης WYATT - PRUDΕNTIAL.
2.Το Κράτος αναγνωρίζει πλήρως τις υποχρεώσεις της Δ.Ε.Η. προς τον ασφαλιστικό της φορέα, έναντι της προαναφερόμενης ενσωματωμένης περιουσίας, και υποκαθιστά τη Δ.Ε.Η. σε όλες τις ασφαλιστικές υποχρεώσεις της προς τους εργαζομένους και συνταξιούχους της. Προς τούτο το Κράτος αναλαμβάνει την πλήρη κάλυψη, με τις αναγκαίες καταβολές, όπως προβλέπεται στην παράγραφο 6, όλων των αναγκών του νέου Ασφαλιστικού Φορέα Προσωπικού Δ.Ε.Η. (Ν.Π.Δ.Δ.), καθώς και των εν γένει υποχρεώσεών του.
Ειδικότερα οι υποχρεώσεις που αναλαμβάνει εν προκειμένω το Κράτος αποτελούν αντιπαροχές έναντι της περιουσίας του Ασφαλιστικού Φορέα, κατά τα αναφερόμενα στην παρ 1, με την οποία περιουσία αυξάνεται η περιουσία της Δ.Ε.Η. και ουσιαστικά του Κράτους, ως ιδιοκτήτη της επιχείρησης.
3.Εν όψει της υποχρεωτικής απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της χώρος σε εφαρμογή της οδηγίας 96/92 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Δ.Ε.Η., θα υπαχθεί στο ν. 2414/1996 και θα μετατραπεί σε ανώνυμη εταιρεία με συνέπεια να καθίσταται πλέον αναγκαίος ο διαχωρισμός του σημερινού διφυούς νομικού προσώπου της Δ.Ε.Η. αφ' ενός μεν σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, που αναπτύσσει την επιχειρηματική δραστηριότητα στο χώρο της ηλεκτρικής ενέργειας με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας, αφ' ετέρου σε ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου που θα εξακολουθεί να λειτουργεί ως ασφαλιστικός φορέας του προσωπικού της Δ.Ε.Η..
4. Πέραν τούτου είναι φανερό ότι η δραστηριοποίηση της Δ.Ε.Η. στα πλαίσια της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με ανταγωνιστικούς όρους, η χρηματοοικονομική της κάλυψη και η επιχειρηματική της ανάπτυξη, οδηγούν στην παρούσα ρύθμιση, ως την προσφορότερη λύση.
5. Έτσι για τους παραπάνω λόγους το Ν.Π.Δ.Δ. - Ασφαλιστής Δ.E.Η., διαχωρίζεται από τη Δ.Ε.Η. Επιχείρηση Α.Ε. και δημιουργείται ένα Ν.Π.Δ.Δ. (Δ.Ε.Η. - Ασφαλιστής). Ο νέος ασφαλιστικός φορέας θα καλύψει, θα εξασφαλίσει και θα προστατεύσει, εις το ακέραιο, όλες τις κάθε είδους ασφαλιστικές, παροχές και υποχρεώσεις του ασφαλιστικοί φορέα της Δ.Ε.Η., σε συνδυασμό με τα αναφερόμενα στις παραγράφους 1 και 2 του παρόντος, καθώς και με το άρθρο 35 του ν. 4491/1966 κατ` ελάχιστο στο επίπεδο και την έκταση που προβλέπεται σήμερα. Επίσης θα προβλεφθεί η κάλυψη για την αντιμετώπιση εκτάκτων γεγονότων που θα δημιουργούν έκτακτες ασφαλιστικές υποχρεώσεις (π.χ. εθελουσία έξοδος προσωπικού κ.λπ.).
6.Οι καταβολές του Κράτους (παρ. 2) συνιστούν πάγιο πόρο του Νέου Ασφαλιστικού Φορέα Προσωπικού Δ.Ε.Η. (Ν.Π.Δ.Δ.), ο οποίος θα αναφέρεται ιδιαίτερα στο οικείο άρθρο του καταστατικού του (Πόροι Φορέα). Οι καταβολές αυτές θα εγγράφονται στον εκάστοτε Κρατικό Προϋπολογισμό, στην εισηγητική έκθεση του οποίου θα γίνεται σημείωση ότι η εγγραφή αυτή γίνεται έναντι της κατά τα ανωτέρω περιουσίας (αντιπαροχή) του Φορέα. Πιο συγκεκριμένα: Στον εκάστοτε Κρατικά Προϋπολογισμό θα αναγράφεται το προϋπολογιζόμενο ποσό της διαφοράς εσόδων μείον παροχές, το οποίο θα χρησιμοποιείται για τη χρηματοδότηση του φορέα. Για το ανωτέρω ποσό θα γίνεται στην εισηγητική έκθεση σημείωση, ότι γράφεται στον Κρατικό Προϋπολογισμό, έναντι της περιουσίας που αναφέρεται στην παράγραφο 1 του παρόντος σε συνάρτηση με τις Κεφαλαιακές και άλλες ενισχύσεις του Ν.Π.Δ.Δ. - ασφαλιστικού φορέα του προσωπικού της Δ.Ε.Η..
...
8.Με σκοπό την κατά το δυνατό μικρότερη επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού, με νομοθετική ρύθμιση πριν την 19.2.2001, το περιεχόμενο της οποίας θα συμφωνηθεί με τη ΓΕΝ.Ο.Π./Δ.Ε.Η., θα προβλεφθούν και ειδικότερα έσοδα, όπως ειδικό τέλος διοδίων στις γραμμές μεταφοράς, ανάκτηση ανενεργών επενδύσεων κ.λπ.. Υπογραμμίζεται ότι σε καμία περίπτωση δεν θα αυξηθούν οι σήμερα καταβαλλόμενες ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων και συνταξιούχων.
9.Όλα τα παραπάνω σημεία θα αποτυπωθούν, σε συνεννόηση με τη ΓΕΝ.Ο.Π. - Δ.Ε.Η. και ΠΟΣ - Δ.Ε.Η., σε νομοθετική ρύθμιση - πλαίσιο που θα εισαχθεί για ψήφιση ταυτόχρονα με το νόμο για την απελευθέρωση της αγοράς της ηλεκτρικής ενέργειας, στην εισηγητική έκθεση της οποίας θα περιληφθεί αυτούσια και η παρούσα συμφωνία.
Ρητά επίσης θα αναφερθεί ότι μέχρι τη σύσταση και λειτουργία του νέου Φορέα θα ισχύει εξ ολοκλήρου το σημερινό ασφαλιστικό καθεστώς για τους ασφαλισμένους της Δ.Ε.Η. […]».
Εν συνεχεία, κατ’ εξουσιοδότηση της διάταξης της παρ. 2 του άρθρου 34 του Ν. 2773/1999 εκδόθηκε το Π.Δ. 51/2001 (ΦΕΚ 41 Α΄/ 08.03.2001) «Σύσταση, οργάνωση και λειτουργία του Οργανισμού Ασφάλισης Προσωπικού ΔΕΗ (ΟΑΠ/ΔΕΗ)», στο άρθρο 8 του οποίου ορίζονται τα σχετικά με τον ως άνω πάγιο πόρο ως πόρο του Ο.Α.Π.- Δ.Ε.Η.
Ακολούθως με το Ν. 3655/2008, ο κλάδος σύνταξης του ΟΑΠ – ΔΕΗ εντάχθηκε ως αυτοτελής κλάδος στο ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, στην ασφάλιση του οποίου υπήχθησαν, ως προς τον κλάδο της σύνταξης, οι ασφαλισμένοι του ΟΑΠ-ΔΕΗ, εργαζόμενοι και συνταξιούχοι της Δ.Ε.Η. Α.Ε. Με το άρθρο 70 του ίδιου νόμου ιδρύθηκε για την επικουρική ασφάλιση και του τομείς πρόνοιας και υγείας των ασφαλισμένων του ΟΑΠ – ΔΕΗ το ΤΑΥΤΕΚΩ.
Ορίσθηκε δε ειδικότερα με το άρθρο 132 αυτού, ότι «Οι αναφερόμενες στην παρ. 2 της συμφωνίας που περιλαμβάνεται στην παρ. 12 του άρθρου 34 του ν. 2773/1999 (ΦΕΚ 286 Α΄) καταβολές αποτελούν πάγιο πόρο των Τομέων που συνιστώνται με τον παρόντα νόμο και εγγράφονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό κατά τη διαδικασία των παραγράφων 6 και 12 του άρθρου 34 του ν. 2773/1999 και 8 και 9 του π.δ. 51/2001 (ΦΕΚ 41 Α΄). Άλλοι πόροι που προβλέπονται υπέρ ΟΑΠ - ΔEH κατά την ισχύουσα νομοθεσία διατηρούν την ισχύ τους και λογίζονται ως πόροι των Τομέων αυτών. Οι αυτοτελείς Τομείς Ασφάλισης του Προσωπικού Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού αποτελούν καθολικούς διαδόχους του ενεργητικού και παθητικού της περιουσίας του ΟΑΠ-ΔΕΗ, κατά την αναλογία που αντιστοιχεί σε καθέναν από αυτούς κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις του παρόντος νόμου. Οι Τομείς Ασφάλισης προσωπικού της ΔΕΗ καλύπτουν και εξασφαλίζουν στο ακέραιο όλες τις κάθε είδους ασφαλιστικές παροχές και υποχρεώσεις, σύμφωνα με την παρ. 5 της συμφωνίας που περιλαμβάνεται στην παρ. 12 του άρθρου 34 του πιο πάνω νόμου και την παρ. 5 του άρθρου 26 του ν. 2919/2001. […] 3. Η περιουσία του ΟΑΠ - ΔEH, του άρθρου 34 του ν.2773/1999 μετά την επικαιροποίησή της με ημερομηνία 31.12.2007, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης και Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, κατανέμεται κατ' αναλογία του ποσοστού των εισφορών των ασφαλισμένων που παρακρατείται υπέρ εκάστου και μεταφέρεται σε κάθε συνιστώμενο Τομέα. Στο εξής η περιουσία κάθε Τομέα επικαιροποιείται σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 34 του ν. 2773/1999.»
Κατά τον τρόπο αυτό, παρότι με τη διάταξη του άρθρου 34 του Ν. 2773/1999 συνεστήθη ο Ο.Α.Π.-Δ.Ε.Η. ως διακριτός ασφαλιστικός φορέας του προσωπικού της Δ.Ε.Η, ο οποίος μάλιστα κατέστη εκ του νόμου οιονεί καθολικός διάδοχος της Δ.Ε.Η. σε όλα τα θέματα κοινωνικής ασφαλίσεως του προσωπικού και των συνταξιούχων της, ωστόσο δεν μεταβιβάστηκε στον ως άνω ασφαλιστικό φορέα η εξυπηρετούσα τον καταργούμενο ασφαλιστικό φορέα της ΔΕΗ ασφαλιστική περιουσία, αλλά αυτή παρέμεινε ενσωματωμένη στην περιουσία της ΔΕΗ (βλπτ. ενδκτ. ad hoc ΣτΕ 1924/2005 σκ. 4, ΑΠ Ολ 13/2010, ΑΠ 1767/2014, 226/2009 κ.ά.).
Μάλιστα, ειδικώς ως προς τον επιμερισμό της ενσωματωμένης αυτής περιουσίας στις θυγατρικές εταιρείες της ΔΕΗ, με τη ρητή πρόβλεψη του άρθρου 196 παρ. 16 του Ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α’ 179/22.08.2011) προβλέφθηκε ότι: «Η προβλεπόμενη στο άρθρο 34 του ν. 2773/1999 (Α` 286) περιουσία - Ασφαλιστικό Κεφάλαιο των Φορέων Ασφάλισης του προσωπικού της ΔΕΗ Α.Ε. είναι ενσωματωμένη στην περιουσία της ΔΕΗ Α.Ε. και των θυγατρικών της σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Η περιουσία και ο επιμερισμός της σε έκαστη των εταιρειών θα γίνει στη βάση αναλογιστικής μελέτης που θα συνταχθεί μέσα σε έξι μήνες από την έναρξη ισχύος του παρόντος στη βάση τεχνικά αποδεκτών αρχών, μεθοδολογίας και παραδοχών. Η αναλογιστική μελέτη εγκρίνεται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της ΔΕΗ μετά από γνώμη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής του άρθρου 9 του ν. 3029/2002 (Α’ 160)».
Παρά ταύτα, αντί προστασίας των δικαιωμάτων και της περιουσίας τους, οι συνταξιούχοι της ΔΕΗ αντιμετωπίζουμε την υποβάθμιση και απαξίωση αυτών από το Κράτος.
Δυστυχώς, τα τελευταία έτη βιώνουμε, μαζί με όλη την ελληνική κοινωνία, μία αδικαιολόγητη διάλυση της ΔΕΗ, μία άνευ προηγουμένου υποτίμηση της αξίας της και των δυνατοτήτων της και, μαζί με αυτά, μία σταθερή υπονόμευση και αμφισβήτηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και ήδη συνταξιούχων της ΔΕΗ που εισέφεραν εργασία και περιουσία σε αυτήν, στο παρόν και το μέλλον της. Πριν μία περίπου δεκαετία, και επί πολλά έτη εν συνεχεία, η επίκληση της διεθνούς και εθνικής χρηματοοικονομικής κρίσης, συνόδευσε όλες τις ενέργειες δια των οποίων υποβαθμίσθηκε η ΔΕΗ και τα δικαιώματα των εργαζομένων και συνταξιούχων της. Εν συνεχεία, και μετά την υποτιθέμενη έξοδο από τη μεγάλη κρίση της περασμένης δεκαετίας, η υποβάθμιση αυτή συνεχίσθηκε, με διάφορες αιτιολογίες και προσχήματα. Χαρακτηριστική περίπτωση, μεταξύ πολλών άλλων, αποτελεί η βίαιη απολιγνιτοποίηση που επισπεύσθηκε και επιβλήθηκε χωρίς σχεδιασμό και βιώσιμες εναλλακτικές, με συνέπεια όχι μόνο να επέλθει πλήγμα στη ΔΕΗ και στις τοπικές κοινωνίες όπου βρίσκονται τα λιγνιτωρυχεία της, αλλά και να βρεθεί η Χώρα απροστάτευτη έναντι των συνεχών ανατιμήσεων της αξίας του φυσικού αερίου, που έχει επιφέρει μείζον πλήγμα στην οικονομία και την κοινωνία. Δεν είναι επομένως αναπάντεχη η επαναφορά της λιγνιτικής παραγωγής στο επίκεντρο των συζητήσεων για την ενεργειακή επάρκεια και ασφάλεια της Χώρας, αλλά και την προστασία της οικονομίας και της κοινωνίας.
Ειδικότερα σε σχέση με τα οικονομικά δικαιώματα των συνταξιούχων της ΔΕΗ, πρέπει να σημειωθούν ειδικότερα οι εξής χαρακτηριστικές και ενδεικτικά αναφερόμενες περιπτώσεις, που καταδεικνύουν το μέγεθος της τελούμενης εις βάρος μας αδικίας:
Παρά την ρητή και επαναλαμβανόμενη αναγνώριση από το νομοθέτη του γεγονότος ότι στην περιουσία της ΔΕΗ υφίσταται ενσωματωμένη η ασφαλιστική περιουσία των ασφαλισμένων της ΔΕΗ, καθώς και του ότι η καταβολή του ως άνω παγίου πόρου καταβάλλεται από το Ελληνικό Δημόσιο ως αντιπαροχή για την εκπλήρωση της θεμελιωμένων κοινωνικοασφαλιστικών απαιτήσεων των ασφαλισμένων της ΔΕΗ, ωστόσο το Δημόσιο παράνομα, αναιτιολόγητα και χωρίς την υποβολή σχετικής μελέτης έχει μειώσει τη χρηματοδότηση των ασφαλιστικών φορέων του προσωπικού της ΔΕΗ, με το ά. 4 παρ. 1 του Ν. 3833/2010 (ΦΕΚ 40Α΄/01.07.2011). Η ρύθμιση αυτή είναι ως αντίθετη προς διατάξεις υπέρτερης τυπικής ισχύος και συγκεκριμένα προς το άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ και ττα άρθρα 17 παρ. 1 και 25 παρ. 1 εδ. γ΄ του Συντάγματος.
Περαιτέρω, πρόσφατα με τη διάταξη του ά. 11 Ν. 4643/2019 επήλθε ανεπίτρεπτη μείωση στην έκπτωση του ειδικού τιμολογίου προσωπικού και συνταξιούχων της ΔΕΗ και καταργήθηκαν μονομερώς από το Κράτος οι ειδικοί κανονιστικοί όροι της από 31.07.1991 Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΕΣΣΕ) μεταξύ της ΓΕΝΟΠ/ΚΗΕ και της ΔΕΗ, που ίσχυε έως την ψήφιση του ως άνω Νόμου, σχετικά με το ειδικό τιμολόγιο προσωπικού. Σε εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης εκδόθηκε η υπ’ αριθ. 5/21.01.2020 Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΗ, με την οποία αποφασίστηκε και εκτελέστηκε η μείωση της παρεχόμενης έκπτωσης και η κατάργηση των προϊσχυόντων όρων εφαρμογής του τιμολογίου προσωπικού και συνταξιούχων, όπως αυτοί είχαν συμφωνηθεί με την από 31.07.1991 ως άνω ΕΣΣΕ και ίσχυαν διαχρονικά και χωρίς αμφισβήτηση από τους κοινωνικούς εταίρους. Η ως άνω διάταξη του άρθρου 11 του Ν. 4643/2019 και κατ’ επέκταση η εκτελεστική αυτής υπ’ αριθ. 5/21.01.2020 Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου ΔΕΗ είναι άκυρες ως αντίθετες με το άρθρο 22 του Συντάγματος, καθώς δια αυτών επιχειρείται με παράνομες μονομερείς ενέργειες από την πλευρά του Κράτους και, κατ’ επέκταση της ΔΕΗ, να ανατραπούν συμφωνημένοι όροι ισχύουσας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
Στο περιγραφόμενο πλαίσιο ανεξέλεγκτης και αδικαιολόγητης υποβάθμισης της ΔΕΗ και των δικαιωμάτων των εργαζομένων και των συνταξιούχων της, βιώνουμε την τελευταία περίοδο και την εσπευσμένη ιδιωτικοποίησή της, την απώλεια του ελέγχου από το Δημόσιο και την εκποίηση ανεκτίμητης αξίας περιουσιακών της στοιχείων, έναντι πενιχρών ανταλλαγμάτων που ούτε τις εντυπώσεις δεν καταφέρνουν να διασκεδάσουν.
Βιώσαμε την απαξίωση αυτή με τον τρόπο δια του οποίου ιδιωτικοποιήθηκε στο πρόσφατο παρελθόν ο ΑΔΜΗΕ.
Ήδη, με την διάθεση του 49% της συμμετοχής της στον ΔΕΔΔΗΕ σε επενδυτή, μέσω της διαδικασίας εκποίησής του, η ΔΕΗ αποξενώνεται οριστικά και μη αναστρέψιμα από ένα πολύτιμο περιουσιακό της στοιχείο, χωρίς να ωφελείται ουσιαστικά και μακροπρόθεσμα, εκτελώντας μία πολιτική επιταγή που όμως δεν έχει αντίκρισμα υπέρ της ΔΕΗ. Κατά δε τη διαδικασία εκποίησης του εν λόγω πολύτιμου περιουσιακού στοιχείου της ΔΕΗ, τόσο το Κράτος όσο και η ΔΕΗ παραγνώρισαν πλήρως τα δικαιώματα των συνταξιούχων.
Ομοίως, με τη διαδικασία αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ, που ανακοινώθηκε την 29.10.2021 και 01.11.2021, με αποκλεισμό των δικαιωμάτων προτίμησης των υφισταμένων μετόχων της και την έκδοση νέων μετοχών με δικαίωμα ψήφου, δυνάμει της από 19.10.2021 απόφασης της Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της και της από 29.10.2021 απόφασης του Διοικητικού της Συμβουλίου, η ΔΕΗ υποχωρεί στις πιέσεις ιδιωτικοποίησής της, δια της συρρίκνωσης του ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στη μετοχική της σύνθεση (μέσω της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. και της θυγατρικής της, Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.) και τον αντίστοιχο περιορισμό των δικαιωμάτων του Δημοσίου στη διοίκηση και διαχείρισή της. Η απώλεια ελέγχου από το Δημόσιο σε μία ηγετική επιχείρηση με κεντρική θέση στην ενέργεια και την οικονομική και κοινωνική ζωή της Χώρας σε καμμία περίπτωση δεν αντισταθμίζεται από τo οικονομικό αντάλλαγμα της εν λόγω εκποίησης. Και βεβαίως, με την απεμπόληση από το Δημόσιο των περιουσιακών του δικαιωμάτων στην περιουσία της ΔΕΗ, δια της συρρίκνωσης της συμμετοχής του στο μετοχικό της κεφάλαιο (καθώς έχει εξαιρεθεί αυτό από την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου), παραγνωρίζονται πλήρως και τα δικαιώματα των συνταξιούχων της ΔΕΗ στην περιουσία της.
Τα ανωτέρω, δε, παρά την από 30.07.2009 συμφωνία των κοινωνικών εταίρων που έχει λάβει ισχύ νόμου κατά τα προεκτεθέντα και παρά τις δεσμεύσεις για την προστασία αυτής που απορρέουν όχι μόνο από τις συμφωνίες του Δημοσίου με τους εργαζομένους και τους συνταξιούχους της ΔΕΗ αλλά και από αυξημένης τυπικής ισχύος κανόνες του Συντάγματος (άρθρα 2 παρ. 1, 5 παρ. 1, 17 παρ. 1) και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου που έχει κυρωθεί με το Ν.Δ. 53/ΦΕΚ Α΄ 256/20.09.1974).
***
Λαμβάνοντας υπόψη τα προεκτεθέντα, παρακολουθώντας με αγωνία τις δραματικές αυτές εξελίξεις και ενόψει του κινδύνου οριστικής απώλειας μεγάλης αξίας περιουσιακών μας δικαιωμάτων, που είναι συνυφασμένα με την ενσωματωμένη στην περιουσία της ΔΕΗ ασφαλιστική μας περιουσία, οι συνταξιούχοι της ΔΕΗ, που εκπροσωπούμαστε από την ΟΣΔΕ, δεν είμαστε διατεθειμένοι αλλά και δεν δικαιούμαστε να παραμείνουμε αδρανείς και αμέτοχοι στα πράγματα.
Αντιθέτως, είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε σε όλες τις αναγκαίες συνδικαλιστικές, θεσμικές και νομικές ενέργειες που είναι απαραίτητες, ενώπιον των αρμοδίων ελληνικών αλλά και ευρωπαϊκών αρχών και δικαστηρίων, προκειμένου να ελεγχθούν οι υπό εξέλιξη ενέργειες που παρανόμως παραβιάζουν τα δικαιώματά μας στην περιουσία της ΔΕΗ, μας αποστερούν τον λόγο για την διαχείριση της ενσωματωμένης στην περιουσία της ΔΕΗ ασφαλιστικής μας περιουσίας και παραγνωρίζουν την θέση και τον ρόλο που δικαιούμαστε να έχουμε σε αυτή, όπως τα δικαιώματα αυτά απορρέουν και αναγνωρίζονται με την ειδική ρύθμιση του Ν. 2773/1999, αλλά και από το ευρωπαϊκό και εθνικό νομικό κεκτημένο για την προστασία των περιουσιακών δικαιωμάτων.
Για τους λόγους αυτούς
και με επιφύλαξη παντός δικαιώματος
Διαμαρτυρόμαστε εντόνως για την υπό εξέλιξη υποβάθμιση της θέσης και αξίας της ΔΕΗ, ως μείζονος δημόσιας επιχείρησης ενέργειας, με παράλληλη παραβίαση των δικαιωμάτων των συνταξιούχων της ΔΕΗ τα οποία συνδέονται με την ενσωμάτωση της ασφαλιστικής τους περιουσίας στην περιουσία της ΔΕΗ, όπως αυτά αναγνωρίζονται και προστατεύονται από την ελληνική και την ευρωπαϊκή έννομη τάξη,
Σας καλούμε να μεριμνήσετε, κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων σας, για την πλήρη αποκατάσταση και διασφάλιση των εκ του νόμου συμφερόντων και δικαιωμάτων των συνταξιούχων της ΔΕΗ, παραλείποντας κάθε πράξη που έχει ως συνέπεια την παραβίαση ή απαξίωση αυτών, και
Σας δηλώνουμε ότι, σε περίπτωση συνέχισης παραβίασης και απαξίωσης των δικαιωμάτων μας, θα προβούμε σε κάθε απαραίτητη θεσμική και νομική ενέργεια, ενώπιον κάθε αρμόδιας αρχής και δικαστηρίου, για την προστασία και διασφάλιση των δικαιωμάτων των μελών μας συνταξιούχων της ΔΕΗ και του γενικού συμφέροντος.